Inleiding
In 1927 werd P.C.M. Lauret directeur van N.V. Auto-Palace 's-Gravenhage. Diverse merken werden al geïmporteerd. Niet alleen auto's maar ook bussen en commerciële auto's, motorfietsen en tractoren. In 1960 overleed de heer Lauret plots en zijn oudste zoon, R.B.P. Lauret, nam als 22-jarige het stokje van zijn vader over. Veel merken waren al verloren gegaan door de economische crisis. In 1964 werd het gebouw aan de Binckhorstlaan uitgebreid met een nieuwe showroom en werkplaats en dat kwam goed uit. De eerste contacten met Mazda waren gelegd.

Mazda 1000 & 1500

R.B.P Lauret was ambitieus en in 1962 was het voor hem tijd om uit te kijken naar een nieuw merk. Hij stuurde brieven naar alle Japanse automerken dat hij kende maar kreeg geen antwoord. Het was er nog te vroeg voor. In 1964 volgde een tweede kans. Het Japanse bedrijf Sumitomo had contact opgenomen met Lauret voor een gesprek over Mazda. In die tijd had Mazda alleen ultra kleine auto's zoals de R360 Coupé en daar zag Lauret geen markt voor. Ze brachten wel een foto met zich mee van een prototype van een wat grotere sedan getekend door Bertone (later de 1500). Als die in productie zou gaan konden ze opnieuw contact opnemen met Lauret. Ook dit leidde tot niets. Derde keer is scheepsrecht en dat bleek maar weer! Mazda was inmiddels wel al op de Nederlandse markt via twee kleine importeurschappen. Hanno André de la Porte was in 1965 naar Japan gegaan en kwam terug met een importcontract voor Mazda en voor Nissan (toen Datsun). Datsun Nederland was geboren. Met Mazda werd niet veel gedaan behalve dat er wel enkele Familia 800/1000 modellen werden geïmporteerd. Daarna werd er een joint venture gesloten tussen Sumutomo en Mazda voor de import voor Zwitserland en de Benelux (gevestigd in Brussel). In 1966 werd de Hollandse Auto Import-maatschappij (H.A.I.) aangewezen als distributeur voor Nederland; een dochteronderneming van Van der Maarel in Wassenaar. In 1967 pronkte de 1500 op een kleine stand op de RAI, nadat het model was geïntroduceerd op de Autosalon in Brussel.

Begin van het begin
Maar nog altijd geen Mazda bij Auto Palace. Wartburg, Barkas en Trabant verkochten beter dan voorheen maar Lauret zag echter de toekomst van deze merken somber in. Tweetaks motoren leken hem niet het eeuwige leven gegund, onder andere door nieuwe emissie-standaards die werden opgezet in Noord-Amerika. Als deze eisen doorgevoerd werden naar Europa zouden eerder genoemde merken het zwaar krijgen. Problemen met West- en Oost-Duitsland bestonden ook nog dus dat maakte het verhaal er niet makkelijker op. Lauret z'n voorkeur ging uit naar Japans omdat het goed ondernemen was met de Japanners. Lauret probeerde het eerst met Isuzu, dat werd geïmporteerd door de heer Seinen, maar hij had weinig verstand van zaken doen en dit leidde wederom tot niets. Tot er wat veranderde; Mazda was ontevreden over de resultaten van de H.A.I. In 1967 werden slechts 48 Mazda's geregistreerd en in 1968 waren het er 176. Daarom nam Mazda contact op met P.C.M. Lauret in 1968. In oktober ging hij hoogstpersoonlijk naar Japan. Na 10 dagen discussiëren was het importcontract getekend!

Betere resultaten
Mazda had gebroken met H.A.I. en Lauret nam de auto's uit hun voorraad over en nam contact op met bestaande Mazda-dealers. Ook Wartburg-dealers werden gevraagd Mazda's in hun showroom te verkopen en nieuwe dealers werden gezocht. De prijs van een basis 1500 werd vastgesteld op 9.950 gulden, precies naar wens van Lauret tijdens de onderhandelingen met Mazda. Het wierp zijn vruchten af; de doelstelling was om 400 stuks te verkopen in 1969 maar dat werden er 503. De 10.000ste Mazda in Nederland vond in 1974 een koper. Slechts vier jaar later arriveerde de 100.000ste Mazda in ons land. In 1987 werd de 250.000ste Mazda op kenteken gezet en in 1996 de 500.000ste.

Fabrieksvestiging
Mazda Motor Europe had de laatste jaren al een groot aantal particuliere importorganisaties vervangen door fabrieksvestigingen. Zo werd vanaf 1 oktober 2008 ook Auto Palace - de Binckhorst overgenomen door deze organisatie. Sindsdien is Mazda Motor Nederland de importeur van Mazda. De onderneming verhuisde van Den Haag naar Waddinxveen. Helaas gaat het sindsdien bergafwaards met de verkoopcijfers van Mazda. De piekjaren van Mazda waren begin jaren 90 toen Mazda niet alleen opviel met bijzondere modellen maar ook met een ijzersterke marketingcampagne. Vanaf 2012 is de verwachting dat het Japanse merk op zal krabbelen uit het dal door nieuwe technieken, een nieuw design en een beter totaalplaatje.

Sinds Lauret Mazda naar Nederland heeft gehaald zijn de volgende modellen officieel geleverd: 1200/R100, 1000/1300, 1500/1800, 616/RX-2, 818/RX-3, 929/RX-4, 121/RX-5, 121, 323, 626, 929, Xedos 6, Xedos 9, MX-3, MX-5, MX-6, RX-7, RX-8, Demio, Premacy, MPV, Tribute, Mazda2, Mazda3, Mazda5, Mazda6, CX-5, CX-7 en CX-9.

Verkoopcijfers in Nederland
2011: 4.736
2010: 5.335
2009: 4.842
2008: 7.647
2007: 6.677
2006: 7.676
2005: 8.634
2004: 10.633
2003: 11.143
2002: 7.756
2001: 8.895
2000: 15.628
1999: 19.600
1998: 16.238
1997: 15.508
1996: 15.905
1995: 16.891
1994: 17.012
1993: 18.583
1992: 28.957
1991: 28.964
1990: 27.294

1989: 22.754
1988: 23.566
1987: 24.487
1986: 23.082
1985: 16.782
1984: 16.854
1983: 19.952
1982: 15.052
1981: 17.368
1980: 17.466
1979: 19.075
1978: 20.032
1977: 23.194
1976: 16.516
1975: 14.324
1974: 9.038
1973: 7.370
1972: 4.665
1971: 4.185
1970: 1.875
1969: 503
1968: 176
1967: 48

Cijfers 1967 t/m 1990: "Auto Palace - de Binckhorst. 25 years Mazda" (1993).
Cijfers 1991 t/m 2011: Verkoopcijfers autoweek.nl