Concept Cars: Kiyora

Paris Motor Show 2008

Vorig jaar presenteerde Mazda zijn plannen voor de lange termijn, samengevat onder de noemer 'Duurzame Zoom-Zoom'. Geheel in lijn met deze visie concentreert Mazda zich op de ontwikkeling van auto's die rijplezier verenigen met uitstekende prestaties op gebied van veiligheid en milieu. De Kiyora laat zien dat Mazda in staat is zijn toekomstige modellen 30 % zuiniger te krijgen zonder concessies te doen aan rijplezier en vormgeving. De Kiyora beschikt over milieutechnologie van de nieuwe generatie en is bedoeld om als leuke en 'coole' auto jonge Europese stedelingen voor Mazda te winnen.

Schoon en puur
De ontwerpthema’s omgevingsvriendelijkheid, gezondheid en veiligheid stonden bij de ontwikkeling van de Kiyora centraal. Deze aspecten vormen voor jonge en bewust levende stedelingen belangrijke criteria bij de aanschaf van een auto. De beweging van water vormde een ander ontwerpthema van de Kiyora, wat in het Japans 'schoon en puur' betekent. De concept car beschikt over geavanceerde techniek, verpakt in een vriendelijke en aantrekkelijke vormgeving die functioneel en mooi tegelijk is. Deze auto is de eerste uit de Nagare-serie waarvan de vloeiende lijnen zijn geïnspireerd op de bewegingen en kleuren van water.

Exterieur
De vorm van de Kiyora, evenals de vorm van diens zijruiten, is geïnspireerd op een waterdruppel. De zeer bescheiden afmetingen en lage daklijn geven hem een klein frontaal oppervlak. Samen met de aërodynamisch uitgekiende onderkant, dakspoiler en aërodynamisch geboetseerde carrosserielijnen bezorgt dat de Kiyora een luchtweerstandscoëfficiënt die nog 10 % onder die van de Mazda2 ligt. De Kiyora is zo'n 10 cm korter dan die compacte hatchback. De auto heeft een vriendelijke vormtaal en vloeiende lijnen maar oogt tegelijkertijd sportief en stijlvol. Ook hier treffen we de vijfhoekige grille aan, voorzien van zachtrode achtergrondverlichting bij ingeschakeld contact, die voor het eerst werd toegepast op de Sassou concept car van drie jaar geleden, nu wat steviger aangezet in de richting van vloeiende en meer driedimensionale Nagare-lijnen. Ze dienen ervoor lucht naar het interieur van de auto te leiden zonder tussenkomst van ventilatoren, wat ook nog bijdraagt aan een lager gewicht. In silhouet lopen de vloeiende karakterlijnen naar achteren omhoog, overgaand in de achterspoiler. Gecombineerd met 18-inch lichtmetalen wielen en een zowel vóór als achter extreem korte overhang zorgt dit voor een compact en sportief ogend geheel.

Ook het dak van de Kiyora is een voorbeeld van hoe de ontwerpers van Mazda vorm en functie met elkaar combineren. Het transparante dak zorgt voor een geweldig ruimtelijk effect in het interieur en is voorzien van fotovoltaïsche zonnecellen die stroom leveren voor de interieursystemen. De portieren en zijruiten vormen één geheel en fungeren als beide. Deze ‘windoors’ (combinatie van deur en raam) zijn gemaakt van plastic dat dezelfde doorzichtigheid en lichtbrekende eigenschappen heeft als glas, even sterk is als een dunne plaatstalen deur, maar veel minder weegt. Deze praktische deuren zijn handig in gebruik. Het aanraken van de voorste hoek van de deur activeert een sensor die de deur naar boven en weg van de auto opent, handig bij parkeren in kleine ruimten. Ook als ze gesloten zijn gunnen ze een ruime blik op het interieur. Ook de vormgeving van de wielen onderstreept het waterthema. De spaken van de voorwielen zijn convex en lijken op de bladen van een bootschroef, terwijl de holle spaken van de achterwielen een versteviging hebben die uit de spaak zelf lijkt te groeien. De vormgeving van de wielen van de Kiyora geeft ze een expressie van werveling en kronkeling.

Interieur
Het interieur van de Kiyora geeft in optima forma uiting aan Nagare, ofwel 'stroming': het lijkt alsof de vormen door het getij van voren naar achteren stromen. Het instrumentenpaneel begint in één enkel punt en vloeit rond de bestuurder en rechts langs de bijrijder als bladeren zeegras die onder een steen vandaan komen. De voorstoelen lijken boven de bodem te zweven en de dragers in de carrosseriestructuur kronkelen als zeewier rond de zijkanten en de bovenkant van het interieur. Behalve als integraal vormgevingselement fungeert de portierconstructie als langsligger die in combinatie met de zijdorpel de inzittenden beschermt tegen de gevolgen van een aanrijding van opzij.

Ondanks zijn bescheiden afmetingen is de bagageruimte van de Kiyora groot genoeg voor een flinke koffer, een diplomatenkoffer en een notebook. Dankzij zijn lage drempel en hoog openslaande achterklep is de bagageruimte goed toegankelijk. Bovendien is de bagageruimte flexibel in te delen: als de achterste zitplaatsen niet in gebruik zijn, kan de bagage verder naar voren geschoven worden. De bagage wordt door het sterke en flexibele materiaal van de achterzitting op zijn plaats gehouden. Dit systeem heeft als bijkomend voordeel dat het de bagage aan nieuwsgierige blikken onttrekt.

Liquid-Skin display instrumentenpaneel
Deze eenvoudige maar zeer praktische display vormt het instrumentenpaneel, gebruikmakend van geavanceerde aanraaktechnologie. De liquid-skin display technologie bootst bij aanraking met de vingers de rimpelingen van water na. Bij uitgeschakeld contact ziet het instrumentenpaneel eruit als ijs: bevroren en hard. Zodra de bestuurder het contact inschakelt, lijkt de display in water te veranderen. Symbolen en pictogrammen verschijnen in de display en verplaatsen zich naar vooraf ingestelde posities, waarbij het lijkt alsof ze met de stroming worden meegevoerd. De bestuurder kan de symbolen en pictogrammen met de vinger verplaatsen en naar eigen voorkeur rangschikken. Zo kan er in menu’s worden gezocht, de binnentemperatuur worden ingesteld of een e-mail worden verstuurd. Via het aanraakscherm zou je ook via een harde schijf informatie kunnen opvragen over het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot. Dit systeem kan dankzij zijn gevoelige sensoren ook berekenen hoeveel toxinen de auto uit de lucht en het water heeft gefilterd.

Zoom-Zoom en milieuprestaties
Mazda’s nieuwste 1.3-liter DISI benzinemotor maakt gebruik van technologie afkomstig van de 2.3 liter DISI benzinemotor die wordt gebruikt in Mazda's sportieve crossover SUV, de CX-7. Geavanceerde directe brandstofinspuiting en nieuw ontworpen verbrandingskamers zorgen voor een nauwkeuriger te regelen ontsteking. Het rendement van de motor wordt verhoogd dankzij de combinatie van nu tweevoudig geregelde sequentiële klepbediening (S-VT): naast de al bestaande variabele bediening van kleppen kent het S-VT-systeem nu ook een variabele kleplichthoogte voor optimale klepbediening. De motor levert behalve zeer goede (milieu)prestaties een uitstekend rendement en zal in combinatie met een compacte en lichte automatische zesversnellingsbak met sequentiële handschakeling de Kiyora vanaf lage toerentallen een geweldige souplesse bezorgen. In hectisch stadsverkeer zal Mazda’s nieuwe ‘slimme’ Smart Idle Stop System (SISS) uitstekend tot z’n recht komen. Dit stop-start-systeem bespaart brandstof en zorgt voor zorgeloos en stressvrij rijden door de motor automatisch uit te schakelen zodra de auto stopt. Het innovatieve SISS systeem spuit brandstof rechtstreeks in de cilinders als de motor stilstaat. De brandstof komt tot ontbranding en door de neerwaartse beweging van de zuigers, een klein beetje geholpen door een elektromotor, slaat de motor aan. Dit systeem zorgt er in combinatie met de nieuwe katalysator voor dat de Kiyora tot de allerschoonste auto’s zal behoren. De nieuwe katalysator op basis van enkelvoudige nanotechnologie filtert nog kleinere deeltjes uit de uitlaatgassen dan conventionele nanotechnologie systemen. In combinatie met het lage gewicht en een lage luchtweerstand bezorgen deze innovatieve en geavanceerde systemen de Kiyora een CO2-uitstoot van 90 g/km of minder.

Motor 1.3 liter DISI benzinemotor SISS
Versnellingsbak 6AT met mogelijkheid voor handbediening
Banden 215/45 R18
Lengte 3770 mm
Breedte 1685 mm
Hoogte 1350 mm
Wielbasis 2495 mm
Zitplaatsen 4

>> Wallpapers
>> showfoto's