Nieuws: Mazda's plannen voor 2009

03 januari 2009

De tweede generatie Zoom-Zoom modellen hebben in 2008 al hun intrede gehad op de Nederlandse markt. Maar het echte Nagare design moet nog volgen en zo ook modernere technieken.

Mazda2 1.6 CiTD
De toevoeging van een turbodiesel variant aan het modellen-gamma betekent nog meer rijplezier. De motor produceert 66 kW/90 pk bij 4.000 t/min en heeft een maximumkoppel van 205 Nm bij slechts 2.000 t/min. Aan het oog onttrokken door het sportieve koetswerk en gekoppeld aan de precies schakelende handgeschakelde vijfbak zorgt deze motor voor pittige acceleratie zonder turbo-lag en een top van 173 km/u. Van 0 tot 100 km/h doet de compacte auto in 11,4 seconden. De nieuwe Mazda2 turbodiesel verbruikt slechts 4,2 liter brandstof per 100 km en is daarmee één van de zuinigste in zijn klasse. Nog altijd fijne informatie dat we van Mazda hebben gekregen maar er is nog geen datum gegeven. Waarschijnlijk binnen drie maanden.

Mazda3 II
Geheel nieuw maar toch ook weer niet. De Mazda3 van de tweede generatie. Een herkenbare Mazda3 Hatchback en Sedan koets maar dan met Nagare-styling voorop en nieuwere lijnen. Met veel bekende technieken maar ook twee 2.2 diesels. De Mazda3 heeft een aparter interieur gekregen en het interieur is 6 tot 11 % stiller in vergelijking met het vorige model dankzij gewijzigde aërodynamica, een stijver onderstel, optimale plaatsing van trillingsdempende materialen en hogere mate van carrosseriestijfheid. Ook voor de Mazda3 is nog geen introductiedatum bekend. Maar hij komt sowieso in het voorjaar. Mazda heeft het i-stop systeem geintroduceerd. Een start-stop systeem met gebruikmaking van directe brandstofinspuiting. In welk model het systeem komt is nog niet bekend maar ik gok zelf op de Mazda3. Het zou een slimme zet zijn want hij wordt er direct zuiniger van en bijvoorbeeld de Kia Cee'd krijgt hem al spoedig!

Mazda6 2.2 CiTD
De redelijk succesvolle Mazda6 II komt in april met twee dikke 2.2 dieselmotoren. Gemiddeld verbruiken ze tussen de 5,5 en 5,7 liter per 100 km, afhankelijk van de vermogensvariant. Voor een nog lagere uitstoot zijn ze uitgerust met een zeer efficiënt roetfilter met hoge thermische weerstand, dat gebruik maakt van de nieuwste katalysatortechnologie voor het zuiveren van het filter. De CiTD komt er met 163 en 185pk. De introductie van een nieuw waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer vormt de nieuwste aanvulling op de reeds lange lijst actieve veiligheidsvoorzieningen. Dit volledig autonoom werkend systeem maakt gebruik van twee groothoek 24 GHz radars links en rechts van de achterbumper. Het systeem detecteert een van achteren naderend voertuig (als de eigen rijsnelheid minstens 60 km/u bedraagt) en geeft de bestuurder een waarschuwingssignaal als deze probeert op het verkeerde moment van rijstrook te wisselen.

MX-5 facelift
Mazda's populaire roadster is wat minder populairder geworden. Goedkopere cabrio's doen het beter met de huidige kreditcrisis. Maar de MX-5 mocht ook wel wat stoerder en waarschijnlijk in de zomer komt de vernieuwde MX-5. Met opvallendere neus, dikkere bumpers en skirts en diverse aanpassingen om de auto nóg beter te maken. Want aan zijn kwaliteiten heeft het nooit gelegen. De Roadster Coupé gaat meer op chique. Waar de Roadster een vinvormige grille heeft, heeft de Roadster Coupé een gaasgrille, omlijst door een chroomkleurige ring. De binnenste koplampringen zijn bij de Roadster grijs gelakt, bij de Roadster Coupé zijn ze verchroomd. En de binnenste ringen van de mistlampen zijn bij de Roadster in zwart uitgevoerd, bij de Roadster Coupé zijn ze in zilver. De portiergrepen van de 'RC' zijn verchroomd en de derde remlicht is kleurloos ipv rood.

CX-7 2.2 CiTD + facelift
Onzuinig en duur. Daarmee wordt het moeilijk om in deze tijden een auto te verkopen. De aparte CX-7 krijgt een milde facelift dit jaar. Wanneer dit is is nog niet bekend. Waarschijnlijk rond de zomer. De 2.3 DISI turbomotor is een heerlijke combinatie maar harstikke onzuinig natuurlijk en de uitstoot van schadelijke gassen is ook niet mild. Daarom komt er dan eindelijk een diesel in de SUV. De bekende 2.2 diesel uit de Mazda3 en Mazda6. Verdere gegevens zijn nog niet bekend.