Nieuws: Een blik in de toekomst

16 juli 2009

De laatste tijd zijn er veel berichten op internet te vinden. Sommige gebaseerd op feiten anderen op geruchten. We zullen de belangrijkste zaken eens bespreken.

Mazda komt toch met hybrides
Mazda verzekerde eerder niet met hybrides te komen en in de plaats daarvan de bestaande techniek een stuk zuiniger te maken. Nu draait Mazda toch de hybride-weg in. Mazda komt in het volgende decennium toch op de markt met hybride auto’s. Dat vertelt vice-president Philip Spender in het vakblad Automotive News. Eerder verklaarde Mazda geen heil te zien in hybrides en liever te werken aan zuinigere benzine- en dieselmotoren. In 2015 wil het merk zijn vloot dertig procent zuiniger hebben. Door de nieuwe emissie-eisen en de stimulering door de regeringen, is Mazda nu toch overstag voor hybrides. Het merk gaat geen model ontwikkelen dat louter als hybride wordt geleverd, zoals de Toyota Prius en de Honda Insight. De hybrides uit Hirosjima worden direct afgeleid van bestaande modellen. “In het volgende decennium gaan we die techniek ontwikkelen”, aldus Spender.

>> English newsitem

i-stop op alle benzinemotoren
Over de gehele modellenlinie streeft Mazda ernaar de CO2 uitstoot voor 2015 met 30% terug te dringen. Dat zei Matthew Tomilo, vice-president van Mazda Motor Europa gisteren bij de lancering van de groene Mazda3, de i-stop. Tijdens de Europese presentatie  in het Duitse Potsdam legde de Amerikaande manager ook uit hoe die 30% bereikt moet gaan worden. "De i-stop techniek wordt standaard voor alle benzinemodellen van het Mazda-programma. Dat betekent dat alle benzinemotoren de komende jaren worden voorzien van directe benzineinjectie."

Direct ingespoten wankelmotor
Vanuit een Amerikaans patentbureau een schets van Mazda naar buiten gekomen. Het betreft een direct ingespoten versie van een rotatiemotor. Daarmee moet het excessieve brandstofverbruik van deze bijzondere krachtbron binnen de perken worden gebracht. Mazda is het enige merk dat nog actief is met een rotatiemotor. Al 44 jaar gebruikt het merk die voor de sportieve modellen. Op het moment wordt alleen de RX-8 nog met die motor gebouwd. Die is overigens niet meer leverbaar in Nederland. Inmiddels is de rotatiemotor ook geschikt gemaakt voor het gebruik van waterstof. De volgende stap is waarschijnlijk de toevoeging van een dubbel vonkend direct injectiesysteem. Dat moet helpen om het brandstofverbruik binnen de perken te houden. Mazda peurt op het moment ruim 200 pk uit de 1,3-liter van de wankelmotor maar het verbruik zit op V8-niveau. Mazda heeft al eens aangeven te werken aan een zuiniger rotatiemotor; intern staat die bekend als 16X.

>> English newsitem & more pics

Nieuwe RX-7 of toch RX-9?
De verwachting is dat de 16X rotatiemotor zijn debuut beleeft in een opvolger van de RX-7 en een serieuze sportwagen wordt. Verder zal de auto, die voor over drie jaar op de planning staat, zijn voorzien van een transmissie met dubbele koppeling. Het is echter nog niet duidelijk of het directe injectiesysteem het productiestadium gaat halen. Misschien komt er eind van het jaar op de Tokyo Auto Show een concept car te staan voor een nieuwe RX-7. Maar het zou ook kunnen dat deze RX-9 gaat heten. De geruchten gaan namelijk dat de RX-8 daardoor wordt opgevolgd maar dan wel gewoon met twee portieren.

Komt er dan toch een MX-2?
Toen de Kusabi in 2003 werd getoond gingen de geruchten al dat Mazda met een sportieveling zou komen op basis van de Mazda2. Na een tijdje hoorden we er niets meer over maar sinds kort zijn er nieuwe (slechte) impressies opgedoken van een MX-2 en met het bericht erbij dat hij nu toch echt komt. Nu ook weer op basis van de Mazda2. Dus met voorwielaandrijving en motoren uit de Mazda2. Hoewel er ook wordt gesproken over een 1.6 turbomotor met 160pk. Hoeveel hier van waar is zullen we moeten afwachten..

>> English newsitem