Nieuws: Nederlandse verkoopcijfers januari 03 februari 2010

Vanaf heden zal ik de maandelijkse verkoopcijfers van Mazda en diens concurrenten behandelen op Mazda Madness. Januari is net voorbij en de cijfers zijn alweer bekend. Schrik niet! December 2009 was een redelijke maand voor Mazda. Maar de eerste maand van 2010 is helaas weer dramatisch. Veel leaseauto's worden vaak pas in januari op kenteken gezet dus dan stijgen de cijfers vaak wat meer. Mazda is helaas geen grote speler in de leasemarkt dus voor Mazda geldt dit niet.

Top 25 merken in Nederland:
1. Volkswagen
2. Toyota
3. Ford
4. Renault
5. Opel
6. Peugeot
7. Citroën
8. Audi
9. Kia
10. Suzuki
11. Hyundai
12. Volvo
13. Fiat
14. BMW
15. Seat
16. Skoda
17. Mercedes
18. Nissan
19. Honda
20. Mitsubishi
21. Mazda
22. Mini
23. Dacia
24. Chevrolet
25. Alfa Romeo

Top 25 modellen in Nederland:
1. Toyota Aygo (A-segment: 14% bijtelling)
2. VW Polo (B-segment: 14% bijtelling)
3. VW Golf (C-segment: 20% bijtelling)
4. Ford Fiesta (B-segment: 20% bijtelling)
5. Toyota Prius (C-segment: 14% bijtelling)
6. Renault Megane (C-segment: 20% bijtelling)
7. Suzuki Alto (A-segment: 14% bijtelling)
8. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
9. Opel Astra (C-segment: 20% bijtelling)
10. Toyota Yaris (B-segment: 20% bijtelling)
11. Seat Ibiza (B-segment: 20% bijtelling)
12. Ford Focus (C-segment: 20% bijtelling)
13. Audi A4 (D-segment)
14. VW Passat (D-segment: 20% bijtelling)
15. Hyundai i10 (A-segment: 20% bijtelling)
16. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
17. Opel Corsa (B-segment: 20% bijtelling)
18. Ford Ka (A-segment: 20% bijtelling)
19. Renault Clio (B-segment: 20% bijtelling)
20. Ford Mondeo (D-segment)
21. Renault Scenic (P2-segment)
22. Audi A3 (C-segment: 20% bijtelling)
23. Kia Cee'd (C-segment: 20% bijtelling)
24. Peugeot 207 (B-segment: 20% bijtelling)
25. Fiat Panda (A-segment: 20% bijtelling)

----

86. Mazda6 (D-segment)
99. Mazda3 (C-segment)
102. Mazda2 (B-segment: 20% bijtelling)
109. Mazda5
140. CX-9
192. CX-7
196. MX-5

>> Bron: autoweek.nl

Alle modellen (m.u.v CX-7 en MX-5) zijn gedaald ten opzichte van december 2009. Als merk stond Mazda toen nog op een nette 14e plaats. Bijna iedereen vind hem mooi maar toch slaat de Mazda6 niet aan. Mensen laten hem staan vanwege de hogere leaseprijs (en voor veel mensen telt de kwaliteit van interieur ook mee). Hopelijk zal er wat veranderen met de facelift. Als een nieuw model als de Mazda3 het nu al zo slecht doet dan is er bijna geen mogelijkheid meer dat het opeens een enorme opleving krijgt. Of u moet in wonderen geloven. De Mazda2 is en blijft een prima alternatief voor de rest maar juist die 'rest' is groot. Veel concurrenten en die rijden ook allemaal wel goed en zien er ook goed uit. Zonder een 14% bijtelling leasekanon redt de Mazda2 het niet. De Mazda5 is aan vervanging toe en dat gaat ook gebeuren maar een oud model met enorme smiliebek en wat hippe lijntjes zie ik geen verkoopsucces worden. De CX-9 blijft in zijn segment een kei. Niet zo vreemd natuurlijk met zo'n relatief lage prijs en hij ziet er ook verdomd strak uit. Helaas is de prijs flink gestegen maar de voorraad auto's worden voor de oude prijs verkocht! De CX-7 heeft wellicht door zijn diesel een wat betere score neergezet dan voorheen en de MX-5 facelift mag ook vaker gezien worden.

Al met al is het weer bedroevend gesteld voor Mazda Nederland. Toch pijnlijk als al zijn directe Japanse concurrenten 'ons' merk voor gaan in de lijsten. Hoe lease/subsidie-regelingen in het buitenland zijn geregeld weet ik niet. Wel weet ik dat A-segment auto's het in andere Europese landen ook goed doen maar beduidend minder dan in Nederland. Maar hier hebben we dan ook minder grote afstanden te overbruggen. Toch verkoopt Mazda elders in Europa ook niet top. Geen automaat i.c.m dieselmotor, geen 14% bijtelling auto, geen auto in het A-segment, geen Mazda3 SportBreak en tegenwoordig ontkom je bijna niet aan de downsize hype van motoren. 1987: 323 1.6 Turbo met 150pk. Ze kunnen het wel...