Nieuws: In detail: Nieuwe Mazda5 02 maart 2010

De Autosalon Genève van 2010 heeft zijn deuren geopend! Daar staat de zogenaamd nieuwe Mazda5 te pronken met grote smilie op de neus. De belangrijkste details zijn nu door Mazda vrijgegeven.

Exterieur
• Voor het eerst volledige toepassing van de Nagare designfilosofie op een Mazda productieauto, voor een dynamische en elegante uitstraling;
• De carrosserie is geoptimaliseerd voor een perfecte stroomlijn en minder geluid (Cw: 0,30);
• Het unieke Mazda-familiegezicht met de vijfpuntige grille maakt de auto meteen herkenbaar als een Mazda;
• De vormgeving van de koplampen en achterlichten onderstrepen zijn robuuste voorkomen en stralen kwaliteit uit;
• De krachtige lijnen van de achterschermen geven de achterzijde van de auto een bredere en stabielere look;
• De verlengde zijruiten en achterruit bedekken de D-stijl volledig en benadrukken zo het frisse en vloeiende ontwerp van de nieuwe Mazda5;

Interieur
• 7-zits Karakuri-functionaliteit voor maximale flexibiliteit op de tweede en derde zitrij;
• Bredere rugleuningen en andere verfijningen aan de voorstoelen ter verhoging van het comfort;
• Het voorste gedeelte van de middenarmsteun vóór is vergroot van 35 naar 50 mm voor betere ondersteuning van de arm van de bestuurder;
• De voorzijde van het middelste zitvlak van de tweede rij is nu 50 mm dikker voor een verhoogd comfort;
• Het infodisplay voor de airconditioning, audio en boordcomputer is nu hoger gepositioneerd dan bij het oudere model, waardoor het zich beter in het zichtveld van de bestuurder bevindt;
• De knoppen en schakelaars op de middenconsole hebben meer ruimte gekregen voor meer gebruiksgemak;
• Het vernieuwde Bluetooth Audio Profile met handsfree-belfunctie heeft nu stuurwielbediening voor gemakkelijker bellen en doorzoeken van de contacten (standaard of optioneel, afhankelijk van het uitrustingsniveau).

Rijeigenschappen
• De direct ingespoten 2.0 liter benzinemotor met i-stop is voorzien van een nieuwe schakelindicator voor optimaal zuinig rijden en gebruik van het vermogen (111 kW / 150 pk bij 6000 t/min) en koppel (191 Nm bij 4500 t/min);
• De line-up van benzinemotoren bevat o.a. een 1.8-liter motor met een zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Die levert 85kW / 115 pk bij 6000 t/min en 165 Nm koppel bij 4000 t/min;
• Rubberen koppelingen aan de stuuras zorgen voor een vloeiender en koersvaster stuurgedrag;
• Verschillende onderdelen zijn verstevigd en zorgen voor een stabiel stuurgedrag en een veilig en betrouwbaar rijgevoel;
• Verbeterde veerkarakteristieken en lichtere maar zeer effectieve stabilisatorstangen verbeteren de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden en zorgen voor minder overhellen;
• De luchtweerstandcoëfficiënt (Cw) van 0,30, één van de laagste in zijn segment - en een verbeterde verdeling van de liftkrachten zorgen voor een betere rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden;
• Maatregelen op het gebied van geluidsisolatie verminderen het rijwindgeluid;
• Alle vernoemde punten zorgen voor nog meer rijplezier voor de bestuurder (acceleratie, besturing, etc.) en rijcomfort voor alle inzittenden.

Motoren
• De nieuwe 2.0 liter DISI benzinemotor is uitgerust met een geoptimaliseerd i-stop start-stopsysteem, dat de motor in de meest voorkomende gevallen uitschakelt voor een lager verbruik;
• De 2.0 liter DISI motor verbruikt slechts 6,9 liter brandstof per 100 kilometer (159 g/km CO2-uitstoot, gecombineerd);
• De 1.8 liter benzinemotor verbruikt slechts 7,2 liter brandstof per 100 kilometer (168 g/km CO2-uitstoot, gecombineerd);
• De katalysatoren van de benzinemotoren maken gebruik van nano-technologie voor een effectieve reiniging van uitlaatgassen en een geringer gebruik van kostbare metaalsoorten;
• De zestraps handgeschakelde versnellingsbak voor de 2.0 liter DISI motor heeft aangepaste overbrengingsverhoudingen voor lagere toerentallen en dus een lager verbruik.

Veiligheid
• Voor de voorbumper en motorkap zijn energieabsorberende materialen gebruikt voor verbeterde voetgangersveiligheid;
• De voorstoelen bieden betere steun voor de nek ter vermindering van de kans op nekletsel bij een aanrijding van achteren;
• De dwarsbalken in de deuren zijn voorzien van extra verstevigingen;
• Emergency Stop Signal (ESS) systeem dat achterop komend verkeer door het inschakelen van de alarmlichten waarschuwt wanneer er plotseling hard wordt geremd;
• Het onderstel van de tweede rij stoelen is versterkt om te voorkomen dat lading naar voren schuift in geval van een frontale aanrijding.

De nieuwe Mazda5 komt in de herfst van dit jaar in Europa op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Sorry Mazda, ik gun jullie alle succes maar ik hoop echt dit gedrocht niet veel op straat te zien.