Nieuws: Nieuwe modellen van Chinese Haima 07 oktober 2010

Haima is een soort van buget Mazda in China. Vandaag hebben ze de nieuwe Family geintroduceerd. We nemen gelijk de andere redelijk nieuwe modellen door, de Haima2, Freema/H2 en Haima7/S3.

Haima/Mazda
Haima was van origine een joint venture tussen Hainan Automotive en Mazda en maakte diverse Mazda modellen voor de Chinese markt. Hoewel het merk werd overgenomen door First Auto Works (FAW) bleef de venture met Mazda van stand. Haima is gevestigd op het tropische eiland Hainan. In 2007 heeft Mazda Madness er nog uitgebreid aandacht aan besteed.

"Haima had cooperated with Mazda from 1992 to 2006. Over these 15 years, Haima' engineers had been sent to Mazda to receive strict training on manufaturing process, quality control and production management, while Mazda's experts were dispatched to provide on-site instruction and assistance in Haima. The win-win cooperation had benefited both Haima and Mazda. With the success of Haima in China 's auto industry, Mazda realized its strategy to enter into Chinese market; and by adopting advanced manufacturing technology through the cooperation with Mazda, Haima has grown to be a widely recognized automaker in China."

>> Official Haima page

Haima Family
De New Family is gebaseerd op de Haima3 en dient waarschijnlijk als opvolger van dit model, maar ook van de Family. De Haima3 is gebaseerd op de Haima Family, wat op zijn beurt weer een voormalig licentieproduct is van de laatste generatie Mazda 323 sedan. De nieuwe Family heeft een 1.6 16V motor met 88 kW/120 pk en 158 Nm en een keuze uit een handbak met 5 versnellingen of een CVT-transmissie. De massa leeg is 1270 kg en de maten zijn 4535 (l) × 1740 (b) × 1480 (h) mm; wielbasis: 2615 mm. Waarschijnlijk zal de Haima3 Hatchback (H11), de hatchback variant van de Haima3, vervangen worden door een New Family hatchback.

Grofgezien is de nieuwe Family de Haima3 met een vernieuwde neus, kont en interieur. De neus heeft wat weg van de vorige Mazda3 sedan en Haima houdt ook vast aan de vijfhoekige Mazda grille. De achterkant straalt geen meer Mazda neer uit. Het oogt redelijk bij de tijds en strak. Het interieur is duidelijk van goedkoop plastic gemaakt maar het geheel ziet er wel vrij modern uit en Mazda6 rijders zullen diverse onderdelen herkennen, net als het algemene ontwerp.

>> interieurfoto!

Haima2
In maart 2009 dacht men over het internet dat Mazda met een kleiner model kwam dat niet veel kleiner leek maar wel heel erg trok op de Mazda2. Al snel werd duidelijk dat het ging om een nieuw model van Haima. De eerste Haima gebaseerd op een moderne Mazda en in dit geval de Mazda2. Maar dan met een andere (wat zwaar ogende) neus, licht gewijzigde raamlijn en kont en een goedkoper interieur. De afmetingen zijn 3890 (l) x 1695 (b) x 1480 (h) mm met een wielbasis van 2500 mm. De naam Haima2 is dus ook gebaseerd op wat Mazda hanteert qua naamgevingen.

Motoren zijn ook van de Mazda2 maar net iets sterker. Keuze is er uit een 1.3 met 68 kW/93pk en 126 Nm en een 1.5 met 77 kW/105 pk en 141 Nm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. Een cross-versie met wat plastic opmeuk is er onder de naam C-Sport.

>> interieurfoto!

Haima Freema
De vorige Freema was een facelift van de al gefacelifte Premacy. Dat model hebben ze volgens hun website nog altijd in het gamma. De nieuwe Freema is wederom gebaseerd op de Premacy (wat deels nog te zien is; A-stijl en eerdere zijruiten) maar uiteraard gemoderniseerd. Heel nieuw is de auto inmiddels ook weer niet want de eerste foto's werden in maart 2008 onthuld. Het interieur ziet er qua ontwerp zeer sterk uit al zijn de materialen wederom niet van geweldige kwaliteit maar dat zie je natuurlijk in de prijs.

De maten: 4384 (l) x 1718 (b) x 1579 (h) mm en de wielbasis is 2670 mm lang. Net als de Premacy is hij er als 5-en als 7-zitter (niet in Nederland). Motoren zijn er in de vorm van een 1.6 (88 kW/120pk en 158 Nm) en 1.8 (90 kW/122pk en 160 Nm) benzine. Weinig verschil tussen de motoren behalve dat de 1.6 er met handgeschakelde 5-bak is en de 1.8 met 6-CVT.

>> interieurfoto!

Haima7
Geïntroduceerd als S3 maar inmiddels te koop als Haima7, een SUV op basis van de Mazda Tribute. Op de Auto Shanghai 2009 was de Haima7 voor het eerst te zien voor het publiek en in de lente van 2010 kwam de Haima7 op de Chinese markt. In mijn ogen de meest geslaagde auto van Haima. Niet vreselijk modern maar wel mooi in verhouding en geen rare details of lijnen. Ook het interieur oogt redelijk bij de tijd. Het zou hier een goede concurrent zijn voor de Dacia Duster.

De afmetingen zijn 4421 (l) × 1830 (b) × 1710 (h) mm. De wielbasis heeft een lengte van 2620 mm. De enige motor is de 2.0 viercilinder met 110 kW/150pk en 195 Nm. Een vijfversnellingsbak is er altijd aan gekoppeld.

>> interieurfoto!