Nieuws: CX-5 trapt af met SKY technoligie? 08 oktober 2010

De geruchtenstroom is weer aan het vloeien. Mazda schijnt eind 2011 dan toch eindelijk met een compacte SUV (sorry, crossover; CX) te komen. SKY-motoren en -transmissie zullen we in dit model terug vinden.

De 2.0 SKY-G (benzine), 2.2 SKY-D (diesel) en 6-traps SKY-Drive (automaat) worden op het moment nog uitgebreid getest in een Mazda6 mule waaronder de Mazda6 III schuil gaat. Dit compleet nieuwe model wordt in 2012 in Europa verwacht. Dit is wat Mazda zelf naar buiten heeft gebracht als het gaat om introducties van de nieuwe SKY motoren en transmissie:

SKY-G: Nieuwe generatie direct ingespoten benzinemotor.
>> Introductie: 2011 Japan en VS, 2012 Europa en China.
>> 15% zuiniger dan huidige 2.0 benzinemotor.
>> 15% meer koppel dan huidige 2.0 benzinemotor.

(Mazda6 III: 2.0 met 165 pk en 15% meer koppel dan huidige (nu 210 Nm). Uitstoot: 130 g/km, goed voor 20% bijtelling. SKY-G motoren volgen later waarschijnlijk ook als 1.3, 1.5, 2.5 en 2.5 Turbo)

SKY-D: Nieuwe generatie schone dieselmotor.
>> Introductie: 2012 Japan, VS én Europa.
>> 20% zuiniger dan huidige 2.2 dieselmotor.
>> Meer 'low- and mid-range' koppel.

(Mazda6 III: 175 pk en 420 Nm aan koppel. Er komt ook nog een zwakkere en sterkere variant. Uitstoot: 105 g/km, goed voor 20% bijtelling)

SKY-Drive: Nieuwe generatie 6-traps automaat.
>> Introductie: 2011 Japan en VS, 2012 Europa en China.
>> 5% zuiniger dan huidige 6-traps automaat (CX-9 & VS Mazda6).
>> Zowel icm met SKY-G als SKY-D. Beter dan met dubbele koppeling.

R&D
Volgens "Nikkei Business Daily" investeert Mazda normaal zo'n 240 miljoen dollar voor zuinige eco-ontwikkelingen. Deze researchkosten zullen 20 tot 40% hoger worden tot zeker 2015 (wanneer de gemiddelde benzineverbruik van Mazda 30% lager moet zijn). Het totale bedrag dat Mazda gebruikt voor R&D (Research & Development) blijft rond de 1.2 miljard dollar (100 miljard Yen) per jaar tot 2015 maar zal in de loop der jaren verdeelt worden tot rond de 60% voor 'normaal' onderzoek en 40% voor 'groen' onderzoek. Dat schone gedeelte gaat voornamelijk naar SKY-G technologie wat tezijnertijd ook zijn weg zal vinden in kleinere en grote motoren. Maar ook voor hybride en elektrische technieken wat we zullen zien in een hybride model met Toyota technieken in huis. Mazda geeft vooralsnog aan dat dit model in 2013 in Japan op de markt komt.

CX-5
Zuinige technieken zullen zijn weg vinden in een nieuwe SUV dat met alleen al de motor 10% zuiniger moet worden. Mazda heeft ook nog altijd het doel om auto's steeds lichter te maken. Een nieuw platform moet zeker 100kg lichter worden. Mazda's start/stop systeem (i-stop) zal ook in meerdere modellen komen. Al deze zaken zullen zichtbaar zijn bij de introductie van de CX-5, een compacte SUV/Crossover. Deze zal waarschijnlijk op basis van het nieuwe Ford Focus platform komen waar ook een nieuwe Ford Kuga van profiteert en uiteraard enkele Mazda modellen zoals de 2013 of 2014 Mazda3. Ik gok er op dat de CX-5 eind 2011 op de Noord-Amerikaanse markt verschijnt en dat wij deze rakker in 2012 kunnen verwachten, in lijn met de SKY vooruitzichten van Mazda wat boven is beschreven. Elders heb ik ook gelezen dat de facelift van de huidige Mazda3 ook zal profiteren van de zuinige en krachtige SKY technieken.

>> Related english newsitem (research funding)
>> Related english newsitem (SKY technology)