Nieuws: Nieuwe MX-5 lichter en zuiniger 03 november 2010

Het Britse autocar.co.uk houdt regelmatig de gemoederen bezig met nieuwe informatie, dan wel roddels over een nieuw model. Zo ook weer over de nieuwe generatie MX-5 waar we nog even op moeten wachten.

Begin 2005 werd de derde generatie MX-5 getoond aan het publiek. De roadster werd wat luxer, ruimer en stoerder en kwam ook nog eens met een stalen klapdak. De MX-5 werd niet lang geleden gefacelift en hoewel deze nog altijd heerlijk te rijden is moet er langzamerhand toch wel een opvolger komen. Autocar.co.uk heeft zo haar bronnen in Japan en weet ons al meer informatie te geven over Mazda's nieuwe roadster.

Zo wordt de nieuwe MX-5 ontworpen volgens de filosofie van de RX-8. Met een "super front-midship four-cylinder layout". Dat betekent dat de motor achter de vooras wordt geplaatst en de benzinetank en einddempers van het uitlaatsysteem voor de achteras. Op deze manier (alles binnen de wielbasis) kan Mazda een nog betere gewichtsverdeling bereiken. Een "twin-backbone frame" is ook van de RX-8 overgenomen. het idee is dat de transmissietunnel, met alles erin, de stijfheid van het chassis vergroot zonder het gewicht te hoeven verhogen. Patenten voor deze constructie zijn al aangevraagd in de VS en Japan. Deze constructie zagen we overigens ook al op de 2003 Ibuki concept car.

Deze concept car was qua uiterlijk een voorbode voor de derde generatie MX-5. De vierde generatie zal de Kudo-styling meekrijgen van de Shinari concept car. Een stuk sprekender dan de huidige! Gesproken wordt over een zeer zuinige en pittige 1.5 SKYACTIV-G benzinemotor en een gewicht onder de 1.000 kilogram. Dat horen we graag!

De nieuwe MX-5 zou eind volgend jaar te zien kunnen zijn op de Tokyo Motor Show maar iets later is ook mogelijk. Wellicht in 2012 op de markt!

>> News item in English