Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

  Nieuws: Nieuwe CX-5 met 20% bijtelling 13 september 2011

Met de CX-5 luidt Mazda een nieuw tijdperk in. SKYACTIV is Mazda's oplossing voor een lagere uitstoot en minder brandstofverbruik. Met de Kodo-styling gaat Mazda tevens een nieuwe richting op.

Exterieur
Na de Shinari en Minagi concept cars werden getoond, is de CX-5 het eerste productiemodel dat beschikt over Mazda’s nieuwe designthema, ‘Kodo – Ziel van Beweging'. Het resultaat is een wel geproportineerde crossover SUV geworden. De vijfhoekige grille maakt nu in positieve zin meer indruk en eigenlijk ziet alles er wel krachtig en netjes uit. Zelfs de achterlampen kunnen geen doorn meer in het oog zijn. Wel jammer is het gebrek aan chromen accenten (dat de Minagi wel had) om het een wat chiquer aanblik te geven. De lengte, breedte en hoogte is respectievelijk 4.540, 1.840 en 1.670 mm en de wielbasis is 2.700 mm lang. Door het ontwerp is de cW-waarde slechts 0,33.

Interieur
Het interieur is qua afwerking en materialen een flinke stap vooruit, al zijn er nog kleine dingetjes die nog echt wel beter kunnen. Human Machine Interface (HMI) zorgt ervoor dat de aandacht volledig bij het rijden kan blijven. Naast knoppen op het stuur en een commander op de middenconsole is er ook een 5.8 inch touchscreen gemonteerd (met onder meer een nieuw navigatiesysteem van TomTom). USB en Bluetooth zijn de aansluitmogelijkheden en een Bose-surroundsysteem is standaard op de luxe GT-M uitvoering.

Door de lange wielbasis biedt de CX-5 veel ruimte achterin (997 mm beenruimte).  De bagageruimte (inclusief opbergruimte onder de laadvloer) meet 500 liter. De achterbank is 40:20:40 neerklapbaar met behulp van hendels in de bagageruimte. Iets wat Mazda sinds 2002 al het Karakuri-systeem noemt. Alles neergeklapt is de beschikbare ruimte 1755 mm diep.

SKYACTIV
SKYACTIV staat voor een nieuwe reeks motoren, economischere transmissies, maar ook een verbeterde carrosserie en opgewaardeerd chassis. De motoren hebben een uitzonderlijke compressieverhouding van 14,0:1, voor de benzineversie hoog en voor de diesel juist relatief laag. De CX-5 komt met één benzinemotor, de SKYACTIV-G 2,0 liter met 165 pk bij 6.000 tpm en 210 Nm bij 4.000 tpm die kan rekenen op 20% bijtelling in Nederland. De uitstoot is 139 g/km en het verbruik is gemiddeld 6,0 liter per 100 kilometer. Dit geldt alleen voor de voorwielaangedreven versie met SKYACTIV-MT handbak met zes verzetten. De vierwielaangedreven benzineversie levert iets minder kracht; 160 pk en 208 Nm. De 165 pk versie mag maximaal 1800 kilo trekken.

De SKYACTIV-D dieselmotor (met tweetraps turbo) komt in twee varianten. Een 2,2 liter met 150 pk bij 4.500 tpm en 380 Nm bij 1.800-2.600 tpm en een 'High Power' met 175 pk bij 4.500 tpm en 420 Nm bij 2.000 tpm. Het gemiddeld verbruik ligt bij 4,5 l/100 km. Alle motoren hebben het i-stop systeem van Mazda, welke nog eens is verbeterd. Uniek voor Mazda is dat een automaat (SKYACTIV-Drive) ook op de diesel te verkrijgen is! In Nederland komt de 2.0 benzine als FWD/handbak en 4WD/automaat. De 2.2 diesel met 150 pk met dezelfde configuratie als de benzine. De 2.2 diesel met 185 pk alleen met 4WD/automaat. De benzine staat standaard op 17" velgen. De diesels op 19" lichtmetaal.

De lichtgewicht en zeer stijve SKYACTIV-Body biedt uitstekende crashbestendigheid. Smart City Brake Support (SCBS), Rear Vehicle Monitoring System (RVM) en Lane Departure Warming zijn systemen om het autorijden nog veiliger te maken. Groot-licht controle (HBC) schakelt ’s nachts automatisch tussen gewoon licht en groot licht om te voorkomen dat opkomend verkeer wordt verblind.

De nieuwe CX-5 staat op de IAA in Frankfurt samen met de Mazda3 facelift. Bestellen kan vanaf november en de crossover SUV kan begin 2012 geleverd worden. Prijzen beginnen rond de 26.000 euro voor de SKYACTIV-G.

 


>>
Wallpapers
>> IAA pics auto.cz
>> IAA pics omniauto.it
>> IAA pics carview.co.jp
>> IAA pics autokopen.nl
>> IAA pics autoblog.com
>> IAA pics leftlanenews.com
>> IAA pics carscoop.blogspot.com