Mazda Demio EV

Mazda Demio EV

 


  Nieuws: Mazda gaat elektrisch met de Demio EV 13 december 2011

Het Japanse merk heeft haar eerste volledig elektrische auto gebouwd. De Demio (Mazda2 buiten Japan) EV wordt in 2012 op de Japanse leasemarkt gebracht. Een productiemodel voor de 'gewone' consument zit er voorlopig niet in.

Lithium-ion
Mazda maakt gebruik van een lithium-ion batterijenpakket die in een T-vormig figuur onder de auto is geplaatst. Het meeste gewicht ligt voor de achteras waar normaal gesproken de brandstoftank de vinden is. De elektromotor ligt daarentegen onder de motorkap. Door de goede gewichtsverdeling en het relatief beperkte hoeveelheid extra gewicht (100 kilogram) zijn de Australische autojournalisten behoorlijk positief over het
rijgedrag.

Het opladen duurt zo'n 7 a 8 uur via een 200V-aansluiting. Met een snellader kan de auto in 30 minuten grotendeels worden opgeladen, vergelijkbaar met de Nissan Leaf.

Volwassen prestaties
Het vermogen van de elektromotor is niet bekend maar de pers schat het op 50/70 kW en een trekkracht van ongeveer 200 Nm. De capaciteit zal rond de 20 kWh liggen. De hatchback heeft een actieradius van 200 kilometer. De journalisten mochten niet harder rijden dan 120 km/h maar een topsnelheid van ongeveer 160 km/h zou mogelijk moeten zijn. Acceleratiecijfers moeten vergelijkbaar zijn met de huidige 1.5 benzinemotor.

Japanse lease
Mazda-topman Takashi Yamanouchi lijkt niet echt een fan te zijn van hybride-voertuigen en elektrische auto's. De markt vraagt er echter om, wat voor Mazda de voornaamste reden is om de wereld te laten zien dat ze de technieken in huis hebben.

Er komen 100 stuks van de Demio EV op de Japanse leasemarkt, vooral voor de overheid en bepaalde bedrijven. Door middel van het leaseprogramma voor elektrische auto's hoopt Mazda haar kennis over elektrische aandrijflijnen en de gebruikseisen van elektrische auto's te vergroten.

Stappenplan
Mazda boekt momenteel goede vooruitgang met de zogenaamde 'Bouwstenenstrategie'. De eerste stap was het stop/start-systeem van Mazda, voor het eerst toegepast in 2009 op de Mazda3. De i-stop kwam verder beschikbaar voor de Biante en in de Demio facelift met 1.3 SkyActiv-benzinemotor (alleen voor Japan).

De tweede stap is het regeneratief remsysteem. Vanaf 2012 wordt het i-Eloop voor het eerst toegepast op de Mazda6. Onder normale rijomstandigheden met veel optrekken en afremmen reduceert i-Eloop het brandstofverbruik met circa 10 %.

De derde stap is het toepassen van elektrische technieken. Zo verschijnt er in 2013 het eerste hybride-model van Mazda met techniek van Toyota. Een volledig elektrische wagen staat gepland voor 2018, maar indien de technieken uit deze Demio EV zich weten te bewijzen zou het naar voren geschoven kunnen worden. Mazda houdt de opties echter nog open, zo kan het zijn dat er een opzichzelfstaand model zal verschijnen die volledig op elektriciteit rijdt, zoals Nissan ook heeft gedaan met de Leaf.