Modellen: Concept cars: RX-Evolv

Mazda's visie op de nieuwe generatie sportauto's is de RX-Evolv. Met de bijzondere rotatiemotor en achterportieren die andersom openen. Een echte sportauto voor het nieuwe millennium.

Het uiterlijk is indrukwekkend door de dikke vormgeving en korte overhangen met grote velgen. Het totale plaatje wordt ook gebruikt om het 50/50 gewichtverdeling te accentueren. Een "Double Clamshell Hood" zorgt voor afdekking van de compacte en lichte motor en geeft tevens de mogelijkheid om de motor van buiten te bekijken dat geplaatst is voor de vooras. Op de neus vinden we Micro-HID (xenon) koplampen. Bijna verborgen in de grille zijn nog meer lampen ondergebracht.

Het interieur straalt sportiviteit uit en heeft enkele leuke snufjes. Zoals de ID Access Card. Dat is voor het openen en sluiten van de portieren en tevens om de motor mee te starten. Maar ook om instellingen op te slaan en om te internetten. De Shift Mode Selector is een joystick voor een auto/manual shift. Er kan gekozen voor automatisch schakelen of voor handmatig door pedalen aan het stuurwiel; Wing Shifts. Er is ook een One-Touch Parking Brake. Een handrem die via een electronische knop wordt bediend. En een multifunctioneel display.

De RX-Evolv is uitgerust met een totaal nieuw ontwikkelde rotatie-krachtbron die de naam 'Renesis' kreeg. Deze compacte motor is direct achter de vooras geplaatst en werd ontworpen op basis van de 13B-REW krachtbron die wordt gebruikt in de RX-7. De sportauto heeft vier deuren zonder een B-stijl en achterportieren die andersom openen (90 graden).

Wallpapers en meer info.

Motor Renesis (654cc x 2) rotatiemotor
Maximaal vermogen 206 kW (280pk) bij 9000 t/min
Maximaal koppel 226 Nm bij 8000 t/min
Versnellingsbak 6-traps automaat met auto/manual
Banden Voor: 225/40 R20. Achter: 245/35 R20
Lengte 4285 mm
Breedte 1765 mm
Hoogte 1350 mm
Wielbasis 2720 mm
Zitplaatsen 4